Corona Rwanda

Gepubliceerd op 31 juli 2021 om 11:26

Het woord corona (covic-19) is denk ik op dit moment het meeste vervloekte woord in de wereld. Corona is nog altijd actief in de wereld. Helaas ook in Rwanda. Een tijd verliep het aardig goed in Rwanda maar sinds enkele weken zijn de aantal besmettingen weer hoog opgelopen. Het aantal besmettingen per dag ligt nu tussen de 800 – 1000. Ter vergelijking een paar week geleden waren het nog geen 100 personen per dag.

De Rwandese overheid heeft dan ook besloten om een strenge lockdown in te voeren. Vanaf deze week (maandag geldt er een totale lockdown. Dat  betekend dat niemand zich zonder een geldige reden op straat mag bevinden. Iedereen moet thuis blijven. De gevolgen zijn groot mensen kunnen niet meer naar hun werk en kinderen niet meer naar school. De kinderen gaan overigens al een tijdje niet meer naar school vanwege corona.

Wanneer je naar buiten moet om bijvoorbeeld naar de dokter te gaan moet je eerst een speciale pas of formulier hebben. De Delta variant is een van de oorzaken dat de besmettingen weer oplopen. Maar ook het feit dat er op dit moment nog geen 480.000 (van de 13 miljoen) mensen in Rwanda een vaccinatie hebben gehad speelt mee. Als je de cijfers bekijkt denk je dat het meevalt vooral als je ze gaat vergelijken met andere landen. De gezondheidszorg is in Rwanda totaal niet berekend op deze aantalen. Wanneer deze nog verder oplopen zullen de gevolgen ook in Rwanda rampzalig zijn.

De totale lockdown betkend ook  dat onze bouwproject sinds deze week (maandag 26 juli) stil ligt. Onbekend is wanneer de bouwvakkers weer naar de bouwplaats mogen. Het is jammer maar gezondheid staat op de eerste plaats. Wij hopen dat de strenge lockdown zal helpen in de strijd tegen Corona in Rwanda.

De cijfers van de overheid *RBA Rwanda