Doelstellingen

Hoe willen wij dit bereiken?

Zoals bij een echte puzzel heb je alle stukjes nodig om  de puzzel af te kunnen krijgen.

Zo zien wij dit ook voor een betere toekomst van een kind. De puzzelstukjes kleding, voeding, veiligheid en scholing zijn met elkaar verbonden en hebben elkaar nodig om tot het einddoel te komen. Tevens vormt het de basis voor een goede ontwikkeling en zicht op een betere toekomst. In de volgende paragrafen volgt een korte beschrijving van deze vier doelen.

1. Voeding

Voeding:

Kinderen krijgen meestal eenzijdige voedsel. Tenminste als ze eten krijgen.  Vaak eten ze bruine bonen en/of zoete aardappel. Groente of vlees is er bijna nooit. Zelf een gekookt eitje is voor de meeste kinderen niet iets wat ze dagelijks tot hun beschikking hebben. Wanneer ze dat wel krijgen is dit een soort feestje. Om te zorgen dat de kinderen voldoende groenten krijgen hebben wij een stuk land gekocht wij zelf voedzame groenten kunnen verbouwen. Wat overtollig is kan worden verkocht. Ook het houden van dieren speelt hier een grote rol. . De mest van de dieren zal gebruikt kan worden voor het land . Ook proberen wij regelmatig een groep kinderen eten te geven in het Oranjehuis.

Het leven in Rwanda is net als in Nederland ook een stuk duurder geworden. hierdoor ligt het niet voor de hand dat wij de kinderen altijd kunnen voeden. Hiervoor hebben wij jullie hulp bij nodig.

2. kleding en schoenen

Kleding/schoenen:

Door kleding en schoenen te verstrekken hoeven kinderen niet meer in lompen en op blote voeten te lopen. De kleding en schoenen worden zo veel mogelijk lokaal gekocht. Ook zullen wij regelmatig een inzameling voor kleding houden. De ingezamelde kleding zal wordt dan naar Rwanda verzonden. Ook gaan wij zelf in Rwanda kleding maken en laten maken. Dit om de lokale economie ook te steunen.  Hierdoor hebben meer mensen profijt van onze  projecten.

3. Veiligheid

Veiligheid :

Door een veilige omgeving (huis) te bieden hoeven kinderen niet meer op straat te leven.  In 2021 hebben wij een stuk grond gekocht.

Op het stuk grond hebben wij een grote woning gebouwd welke een toepasselijke naam heeft gekregen namelijk: Het Oranjehuis. HIer vinden alle activiteiten plaats en is er op een huiselijke manier plek om een aantal kinderen op te vangen. In de loop van de tijd (ook voor het Oranjehuis) hebben wij verschillende kinderen opgevangen. Kinderen met elk hun eigen verhaal, Soms letterlijk van de straat geplukt met helemaal niets. Voor deze kinderen en kinderen uit de buurt is het Orranjehuis een soort baken geworden. Dit allemaal dankzij de inzet van Francine.

Bij het Oranjehuis hebben wij een gedeelte gebouwd voor de kleine boerderij. Hier houden wij dieren en doen dat samen met de kinderen

4. Scholing

Scholing:

Wij ondersteunen Kinderen met middelen zodat ze naar school kunnen gaan. Dit is hard nodig want voor veel kinderen is het niet vanzelfsprekend om naar school te kunnen gaan.  Schooluitval in Rwanda is nog vrij hoog. Maar doordat de kinderen naar school gaan kunnen ze een vak leren wat hun zelfstandig later weer kan vergroten. Naast de financiële ondersteuning kan je ook denken aan schriftjes, schooluniform en pennen. Zie voor meer informatie over het schoolproject op onze website.