Oranjehuis BYIMANA

Oranjehuis gereed

Een van onze doelstellingen is een kind een veilige plek te geven. Een plek waar zij terecht kunnen. In eerste instantie hadden wij een gebouw gehuurd. Daar konden wij onze activiteiten laten plaats vinden. Al gauw merkten wij dat de ruimte te klein was en dat als je wat huurt ook tegen beperkingen aan loopt. Al snel besloten wij als bestuur privé grond te kopen in Byimana. Eerst met het idee er gewassen op te verbouwen en later in de toekomst te bepalen wat wij er mee zouden gaan doen. Al snel kwam het plan om er een huis met dierenverblijven te bouwen. En een paar manden later stond het huis er, hoe snel kan het gaan? De bouw is dankzij persoonlijke inzet van het bestuur tot stand gekomen.

Het project begon dus met het aankoop van een stuk grond in Byimana. Francine is weken op pad geweest om een geschikt stuk grond te vinden. Dit stuk grond ligt centraal in de plaats en is voor kinderen goed te bereiken.

De aankoop van het grond in februari 2021 ging gepaard met een hele ceremonie. Maar liefst 12 mensen hebben als getuige hun handtekening gezet op het koopcontract.  Later is dit nog officieel vastgelegd bij de notaris. Nu we de grond in bezit hadden konden wij eerst gaan bekijken wat wij er precies op konden bouwen. De bouwvergunning bij de gemeente was binnen een paar dagen geregeld. De kosten daarvan was ongeveer 4,50 euro!

Na wat gesprekken gevoerd te hebben met bouwvakkers die de klus konden klaren kozen wij een persoon uit waarbij wij een goed bij hadden. Samen met hem werd er bekeken wat wij het beste konden gaan bouwen. De gesprekken en tekeningen ging allemaal via Whatsapp. Wij hadden van te voren wel wat wensen op zoals het aantal slaapkamers, grote van de woonkamer en dierenverblijven.

Gaandeweg werden de plannen op papier uitgewerkt. De bouwvakker maakte op een kladje een soort bouwtekening. Hierop gaven wij ons akkoord. De bouwvakker en zijn werknemers zijn de volgende dag met de bouw begonnen. Men begon meteen voortvarend aan de klus. Soms liepen er wel 20 man rond op de bouwplaats. Eerst  werden de bricks gemaakt. Dit is een soort mix van zand, cement en gras. Hiervan waren er veel van nodig. De gehele bouwplaats lag er vol mee. Na een paar dagen van drogen werden deze bricks gebruikt voor de opbouw van het huis. Natuurlijk werd er eerst nog een stevig fundering gelegd.

Helaas kregen wij ook In Rwanda te maken met  Corona en daar uit voortvloeiende maatregelen. Tijdens de bouw is het 3 keer voor gekomen dat de bouw een tijd stil heeft gelegen. In ons geval niet een echte ramp alleen wat lastig en vervelend voor de mensen daar die afhankelijk zijn van het werk.

Gelukkig heeft het niet voor al teveel op onthoudt gezorgd. De bouw vorderde gestaag. Men is er trouwens ook erg flexibel, want wil je de voordeur toch nog ergens anders dan regelen ze dat! Daar hoef je in Nederland niet mee aan te komen bij de aannemer.

Het huis en de bijbehorende gebouwen zoals de dierenverblijven, wc, douche, verblijf en opslagruimte zijn in 4, 5 maand gebouwd.  Om een beetje een Nederlands tintje aan het huis te geven besloten wij het huis in Oranje te verven. Voor de kinderen die er komen een duidelijk baken en Oranje is gewoon een mooie warme en speelse kleur.

fotoalbum bouw

fimpje over het bouwproject