Sunshine in Rwanda een terugblik

Gepubliceerd op 5 maart 2023 om 14:33

Het is alweer enkele weken geleden dat wij zijn teruggekeerd uit Rwanda. Dus tijd om eens terug te kijken.

Rwanda

Rwanda is een prachtig  en divers land. Al is het land voor de helft kleiner dan Nederland toch heb je er veel verschillende klimaten. Waar het Oranjehuis staat is het heuvelachtig, ga je richting Kivumeer dan is het meer bergachtig en terwijl je ook vlakke stukken hebt. Kortom veel te zien en te beleven. Rwanda is ook een schoon land. Plastic tasjes zijn er al jaren verboden en de alle wegen, parken worden goed onderhouden. Je ziet dan ook veel mensen langs de kant van de weg aan het werk om de boel netjes te maken. Rwanda is tevens een veilig land, en dit komt mede door de strenge wetgeving. Vrouwenparticipatie in Rwanda is vrij hoog Rwanda staat zelfs wereldwijd op nummer 4 , terwijl  Nederland pas terug te vinden is op nummer 32. Dit is deels te verklaren doordat de vrouwen een grote rol hebben gespeeld in de wederopbouw van Rwanda na de vreselijke genocide in 1994. Natuurlijk is Nederland wel een beter land om te leven. Maar toch laat Rwanda hiermee zijn vooruitstrevend te zijn op dit gebied. Ook op andere gebieden laat Rwanda zien aan de (moderne) weg te timmeren met vooral steun en investeringen uit China.

Oranjehuis

Voor ons was het de eerste keer dat wij het Oranjehuis waren. De bouw ervan is was destijds in de Coronatijd en alles is via de app en Facetime gegaan. Wij zijn blij verrast en het is eigelijk nog beter dan gehoopt. Het Oranjehuis staat stevig op zijn fundering. Door de kleur is het herkenbaar voor elk kind die hulp nodig heeft.

Francine die in het Oranjehuis woont heeft alles goed voor elkaar. Elke dag wordt er wel geveegd, gewassen en voor de dieren gezorgd. Het enige waar wij nog naar moeten kijken is het aanleggen van een waterleiding. Nu zijn wij afhankelijk van wat er in de watertank zit, en de rest wordt gehaald bij de watertappunt.

In de tijd dat wij er zijn geweest ruim 6 weken hebben wij veel gezien en beleefd. Beelden van extreme armoede blijven in onze geheugen staan en laten zien dat onze hulp nodig is. Armoede waar wij ons in Nederland niet iets bij voor kunnen stellen. Kinderen die op de grond op zand slapen en bijna altijd dezelfde kleren dragen. Veel van deze kinderen verlaten de basisschool omdat de ouders of verzorgers het schoolgeld niet kunnen betalen. Deze kinderen gaan al jonge leeftijd aan het werk en gaan niet meer naar school wat weer gevolgen heeft voor de toekomst en kans op uitbuiting en misbruik toeneemt.

Bij ons komen kinderen die soms dagen niets te eten krijgen, en als ze wat krijgen is het vaak alleen een zoete aardappel die moeders als loon heeft mogen ontvangen na een dag hard werken. Hierdoor groeien deze kinderen nauwelijks. Wij zagen dat er verschillende kinderen die bij ons project zitten nog in dezelfde kleding lopen  die zij 3 jaar geleden hebben ontvangen. In Nederland zal dit ondenkbaar zijn.

Ook is er een groep kinderen tussen de 2 en 7 jaar die bijna dagelijks bij ons kwamen. Deze kinderen zijn van s morgens vroeg tot laat op de avond buiten. Niemand kijkt om naar deze kinderen. De ouders/verzorgers zijn alle tijd bezig met hun eigen problemen (ziekte, verslaving). Hulpverlening zoals wij die in Nederland kennen is daar niet aanwezig.

Het is opvallend om te zien hoe dankbaar deze kinderen. Wat je ze ook geeft ze zijn er blij mee. Geef je ze een autootje, daar spelen ze de rest van de dag mee! Wat je ze ook te eten geeft, alles gaat op!
Soms wel in het extreme, zo wilde een kind zelfs de aangebrande rijst uit de pan eten. Niet alleen kinderen leven in armoede maar ook volwassen en ouderen. Wij hebben gesproken met verschillende mensen die vertelden soms 5 dagen niets kunnen eten, en zijn soms ziek van de honger. Ze kunnen werk gaan zoeken hoor ik sommige mensen denken. Dat kan maar bedenk dat het gemiddelde dagloon van deze mensen omgerekend 0,45 eurocent is. Dit is dan zwaar werk op het land of in de bouw. Ook het leven in Rwanda is duurder geworden en koop je met die 0,45 cent steeds minder.

Projecten

Het was mooi om nu eens zelf met de verschillende projecten bezig te zijn. Elke activiteit liep uit op een waar feestje voor de kinderen. De kinderen maakte er zelf een mooi feestje van en veel was daar niet voor nodig. De ingrediënten zijn eenvoudig. Je neemt een radio, zoekt even naar de juiste zender en zet de volume open en de rest gaat vanzelf!

In de tijd dat wij er waren hebben we verschillende activiteiten met de kinderen gedaan

Shirtjes van VV Hoogezand

Van de voetbalvereniging VV Hoogezand hadden wij een aantal shirts en broekjes ontvangen. Die hebben wij uitgedeeld. De kinderen waren er superblij mee. Een aantal kinderen hebben wij niet meer zonder het shirt aan gezien, of zij nu naar school gingen, naar het Oranjehuis kwamen of gewoon thuis waren het shirt bleef aan. Dat het wel handig is kwam ik achter toen ik eens naar school liep om een aantal kinderen op te halen na schooltijd. De hele school was na de bel was naar mij toe gelopen. Op school is het verplicht je haar te scheren of je nu jongen of meisje bent. Dus er stonden ongeveer 300 kinderen met kale koppies voor mij. Dankzij de shirtjes kon ik die van ons er zo uitpikken.

Kerstfeest

Begint een traditie te worden kerstfeest in het Oranjehuis. Ook afgelopen kerst organiseerden wij een feest. Van te voren hadden wij niet echt aantal of limiet afgesproken. We wilden geen kinderen bij de poort laten staan omdat wij niet genoeg eten zouden hebben. Op eerste kerstdag begon in alle vroegte alle voorbereidingen voor het kerstmaal. Wij gingen een lekker bord eten klaar maken voor de kinderen. Het kerstmenu bestond uit, rijst, patat, groente en geitenvlees. We waren dit jaar met een groep van  10 mensen om de boel te organiseren. Rond 09:00 uur waren de eerste kinderen er al. Gekleed op hun kerst best waren zij er klaar voor en nog velen zouden volgen. Op een duur waren er ongeveer 120 kinderen binnen de poort! Allemaal blije en hongerige kinderen. Om in de stemming te komen werd er eerst gedanst en daarna was het tijd voor het eten. De kinderen stonden allen netjes in de rij wachtend op hun beurt. Maar die rij was best lang. Dankzij een goede voorbereiding verliep het uitdelen van het eten soepel. Alleen waren er niet genoeg bordjes op den duur maar dat is op een creatieve manier opgelost. Na het eten weer lekker dansen. Op een gegeven moment waren er wel 150 kinderen en anderen binnen de poort. Vrijwel iedereen was aan het dansen! In Nederland zal je met een feest als deze een vergunning moeten aanvragen maar enfin. De kinderen genoten en als afsluiting van het kerstfeest mochten kregen ze een cadeautje van de tafel. Dankzij sponsoren konden we de kinderen allemaal iets geven. Denk hierbij aan een autootje, knuffel en Barbies. Kerstfeest 2022 was een succes.

Schoolproject

Op oudejaarsdag kwamen de kinderen die met het Ishuri schoolproject meedoen naar het Oranjehuis. Voor deze kinderen hadden we een verrassing want door een gulle gift van een sponsor konden wij deze kinderen potloden en wasco geven. Dit was een mooie aanvulling op de andere schoolspullen (schriftjes, passers enz) wat zij van ons kregen. Ook hebben het schoolgeld voor deze kinderen betaald. Het was een gezellige middag waarbij de kinderen nog mooie tekeningen hebben gemaakt. Uiteraard werd met de middag met dansen afgesloten.

Intangoproject.

Tijdens ons verblijf zijn wij gestart met de Intangoproject. Dit is een project voor de mamas van Byimana. De mamas leren hoe zij muurdecoratie kunnen maken. Deze kunnen ze dan verkopen op de markt zodat zij geen zwaar werk op het land hoeven te doen. Een groep mamas zijn fanatiek aan de slag gegaan met het maken van de Intangos. Kijk op onze website voor meer informatie.

De kleine boerderij

Op de kleine boerderij zijn op dit moment een aantal kippen, geiten en varkens. De varkens zijn op dit moment in de meerderheid. Wanneer de biggen groot genoeg zijn zullen ze worden verkocht. Recentelijk hebben wij het verblijf wat aangepast/verbeterd. Zo zijn er ruimte stenen voederbakken gekomen en is de afvoergoot voor het regenwater aangepast. Doordat er nu 17 waren op de kleine boerderij zijn moet de aanschaf van een melkkoe eerst uitgesteld worden. Er moet immers genoeg ruimte zijn en de gezondheid van de dieren staat bij ons hoog in het vaandel. Tijdens ons verblijf zijn er geen dieren toegewezen aan kinderen. Gezien de leefsituatie van de kinderen zadel je het gezin eerst met een probleem op dan dat ze ermee geholpen zijn. Daarom laten wij de dieren eerst op de kleine boerderij.

Matrassen

Wij hebben ook een aantal matrassen uitgereikt aan kinderen die nog geen matras hadden. Deze kinderen sliepen tot voor kort op de grond. Dat was geen pretje vooral als het vochtig weer was. Nu kunnen ze heerlijk slapen en uitgerust naar school gaan.

In de tijd dat wij in het Oranjehuis waren hebben verschillende keren gekookt voor de kinderen. Soms een lekkernij andere keren een warm bord eten. De stamppot hutspot viel goed in de smaak. Alles is opgegaan. Opvallend was dat geen enkel kind aangeeft het niet te lusten. Alles gaat op dat op de laatste rijstkorrel.

De tijd is omgevlogen. Elke dag hebben wij wel nieuwe mensen en kinderen gesproken. Best een intensieve tijd maar ook leerzaam. Indrukwekkend waren de verhaal die de kinderen ons vertelden. We gingen dan ook met een traan en lach weer naar huis. Dat wij snel weer terug komen staat vast! We kunnen deze kinderen helpen dankzij sponsoren! Bedankt, Murakoze!